søndag den 9. marts 2014

Janome Cover Pro cpx 1000

Endelig ser det ud til at jeg har knækket koden, så jeg nu kan begynde at få glæde af min cover stitch maskine.
Da jeg sidste år skiftede min broderi-symaskine til en anden model, købte jeg samtidig en cover stitch maskine. En demo model, som jeg fik til en rigtig fin pris. Inklusive i prisen var der tre "trykfødder", som ellers er temmelig dyre ekstra tilbehør, ca 1000-1500 kr pr stk.

Det var ikke fordi jeg kendte maskinen ret godt i forvejen, men vidste bare at den kunne sy en flot finish på tøjet. Men jeg havde overhovedet ikke regnet med, at den ville komme til at drille mig så meget. Jeg troede at det bare var at tråde den og så bare igang med at sy, men jeg blev meget klogere. Butikken tilbød ved køb af maskinen en times undervisning i begge maskiner. De to timers undervisning modtog jeg for flere måneder siden men det hjalp mig bare ikke rigtig igang.

Efter som maskinen forsat drillede, ja så stod den bare i "skammekrogen" og blev ikke brugt. Faktisk har jeg indimellem overvejet at sælge den.

Så var det at jeg så et 4-timers kursus hos min symaskine forhandler. Jeg var hurtig til at købe min "billet" og ønske en feriedag, da kurset lå på en hverdag. Dagen kom og jeg tog turen til Hjørring. Jeg havde ikke ret mange forventninger til kurset og min fremtidig brug af maskinen.

Men heldigvis blev jeg glædelig overrasket. Kurset var fyldt med friske sy-piger med samme udfordringer med maskinen som mine og kurset var fyldt med fine vejledninger og gode tips og tricks.
Der blev syet coversømme med to og tre nåle, syet kanter på med tapebinderen og syet oplægning med den specielle trykfod. Underviseren var meget dygtig og kom rundt og hjalp os hver især med vores maskiner. Jeg kørte glad hjem, fyldt med tro på at nu kunne jeg komme igang med maskinen.

Jeg har allerede syet flere dejlige forårsbluser hvor jeg har brugt maskinen til den sidste finish. Der skal stadig øves i brugen, men nu ved jeg hvordan den kan sy og hvordan de forskellige trykfødder fungere. Nu handler det bare om træning…










Hm… hvorfor står mit navn der ?  Her er de ekstra trykfødder som jeg fik med da jeg købte maskinen. De er ellers ret dyrt tilbehør.


Det er lidt svært at se sømmen, men den er syet på med tapebinderen.


Bagsiden af kanten som er syet på med tapebinderen.


To-trådet coversøm pynter ved ærme-sammensyningen og halskanten er syet på med tapebinderen.


Tre-trådet coversøm, forside og bagside.

Jeg er så glad for at jeg kom på kurset og fik gang i maskinen. Vi skal nok blive venner ...

20 kommentarer:

  1. Godt du kom afsted Mette, der er ikke noget være end at have noget stående som man ikke bruger.
    Du er bare en ørn til det der med at sy.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona. Jeg er bare så glad for at jeg kom afsted. Jeg var faktisk lidt træt af at maskinen bare stod i skammekrogen.

      Kh Mette

      Slet
  2. Hej Mette.
    Godt med et lille kursus, så den maskine kunne komme igang, for det bliver så flot med den ekstra finish. Såden en maskine kunne jeg også godt tænke mig her på matriklen, mennnn der skal vist også være måde med galskaben, - indtil videre må min to skønne maskiner trække læsset.
    Hilsen
    Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen. To maskiner er også rigeligt til at klare syningen, men pludselig opstod der er behov jeg slet ikke vidste at jeg havde :-)… Kender du det ?

      Kh Mette

      Slet
    2. Uh ja, desværre alt for godt.... Mit næste køb til systuen er en gine, så jeg bedre kan tilrette tøj til mig selv, for jeg vil gerne sy noget mere til mig selv.
      God aften.
      Karen

      Slet
  3. Smart maskine - lækker finsh den kan levere. Den tror jeg du bliver rigtig gode venner med ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aslaug. Tak, jeg synes allerede at venskabet udvikler sig :-)

      Kh Mette

      Slet
  4. Sikke en finish den kan præstere - Jeg er lidt misundelig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen Elisabeth, nu er jeg endelig blevet glad for maskinen.

      Kh Mette

      Slet
  5. Hej. Hvem afholdt kurset? Jeg må nok også erkende at jeg ikke helt er 'gode venner' med min maskine så jeg er interesseret i kursus.
    PS mange flotte ting du kreerer 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise. Kurset blev holdt at Kjærgaard symaskiner i Hjørring. Kurserne ligger på deres hjemmeside hvor du kan købe dem. Jeg håber at du finder et kursus du kan bruge, så du kan få gang i din maskine.

      Kh Mette

      Kh Mette

      Slet
  6. er så misundelig på den undervisning, det er noget øv at være fra Sydsjælland.... jeg er stadig ikk gode venner med min maskine også.. Jeg har både tapebinder og hemmerguide men ikk fået dem brugt endnu... lidt om dig er jeg i tvivl om det nu var fornuftigt at købe den maskine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dina. Det er ærgerligt at du ikke har fået gang i maskinen. Det er faktisk ikke særligt svært, når man får det vist og gennemgået brugen af trykfødderne. Jeg ville gerne hjælpe dig igang hvis du skulle komme til nordjylland eller hvis vi engang skulle mødes til et krea-træf. Hvad med din forhandler, kan de ikke lave et kursus ? Eller er den købt i Hjørring ?

      Kh Mette

      Slet
    2. Jeg har lige netop også købt min maskine hos Kjærgård...Og er lidt langt for 4 timers undervisning... har mindst 6-7 frem og tilbage vi jeg tro

      Slet
    3. argh... jeg sidder og forsøger at lege med den nu men bliver da bare mere og mere uvenner med maskinen... Hvor er det frustrerende, begynder nærmest at fortryde jeg har købt den... Lige undersøgt, der er godt 4½ time kørsel til Hjørring og 4½ hjem igen... Måske lige i overkanten

      Slet
    4. ja det er jo lige langt nok… øv

      Kh Mette

      Slet
  7. Det ser bare skidegodt ud! Fedt med sådan et kursus og lækker maskine! Du laver altså de fineste ting.

    SvarSlet
  8. Hej Bodil. Tusind tak :-) Jeg er også glad for at jeg endelig knækkede koden…

    Kh Mette

    SvarSlet
  9. Den er da fantastisk smart!! Jeg havde en gammel overlocker der kunne stilles om til coverlock, men den tog jeg desværre livet af... kommer helt til at savne den, når jeg ser de flotte sømme du laver.
    Må jeg lidt forsigtigt spørge til prisen...? Bare så jeg ved om jeg lige så godt kan skyde den ide fra mig igen...!

    kh. Stine

    SvarSlet
  10. Meget smuk finish, og hvor var det godt at du kom afsted. Man kan tydeligt se at det har betalt sig. :o)'
    Jeg har samme problem som du og Dina, med ikke at få brugt min Pfaff coverlocker. Begge mine symaskiner er købt hos Kjærgaard, hvor jeg har fået helt fantastisk service, og min første symaskine er jeg super glad for. Men købet af min coverlocker har jeg også lidt fortrudt, for den står nemlig også i skammekrogen. Indtil videre er det kun lykkedes mig at sy med 2 forskellige sømme, og den er HÅBLØS at tråde. Hvor ville det være skønt, hvis Kjærgaard holdt kurser for os på Sjælland. Eller skulle man måske fylde en bil med ligesindede og tage turen til Hjørring?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...