lørdag den 26. januar 2013

HTX, STX eller HHX... det store spørgsmål.

Det Tekniske Gymnasium, Det almene Gymnasium eller Handelsgymnasiet ?

Det er hvad der tænkes over her hos os i øjeblikket... Mille afslutter 9. klasse til sommer og nu skal der snart vælges hvilken gymnasie retning hun ønsker.

HTX er allerede valgt fra, så valget står imellem STX eller HHX.
Vi bruger tiden på "åbent hus"- arrangementer, snakker studieretninger og valgfags-pakker.
Men valget er helt hendes eget. Vi synes, at hun skal vælge det gymnasium som tilbyder fag og studie retninger, som hun synes er spændende og som hun har lyst til, at arbejde med de næste tre år.

Det er jo et svært valg, når man ikke ved hvad man gerne vil være når man "bliver stor". Men uanset hvilket gymnasium hun vælger, så er der de samme muligheder bagefter.
Lige nu tror jeg, at hun hælder mest til HHX. Lidt sjovt når storebror er HTX-student og storesøster er STX-student...


                                                   
                                                                        Billedet er lånt fra nettet.

8 kommentarer:

  1. Det kan værer svært at beslutte sig nu, hvad man vil resten af livet, men muligheden er mange - pøj pøj med det svære valg ;O)

    Mona

    SvarSlet
  2. Tak Mona. Det bliver spændende hvad hun vælger.

    Kh Mette

    SvarSlet
  3. Jeg valgte hhx og læser i dag til pædagog. Så man kan nærmest alt med dem alle tre :)

    I dag er jeg rigtig glad for at have haft alle økonomi fagene, fordi jeg er godt rustet i forhold til vores privatøkonomi. Min mand derimod, som har en stx, har ikke meget at byde ind med der :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nikoline. Ja man kan jo nemlig nærmest alt med dem alle tre. Derfor er det vigtigt, at mærke efter hvad man brænder mest for med hensyn til fag og studie retninger. Hun taler bla om spansk istedet for tysk - et helt andet valg end hendes søskende. Men det er dejligt, at hun tænker over hvad hun har lyst til. Hendes storesøster, som er STX, læser også til pædagog :-)

      Kh Mette

      Slet
  4. Hvis jeg må komme med et råd, så er det at hun vælger matematik på B-niveau. Mest fordi mange af de uddannelser der har adgangskrav ofte har det som et af dem. I hvert fald så vidt jeg er informeret.

    Men jeg må indrømme jeg ikke misunder alle de valgmuligheder de har I dag - det er mange ting man skal vide i så ung en alder. Men pøj pøj med det.

    SvarSlet
  5. Hvis jeg må komme med et råd, så er det at hun vælger matematik på B-niveau. Mest fordi mange af de uddannelser der har adgangskrav ofte har det som et af dem. I hvert fald så vidt jeg er informeret.

    Men jeg må indrømme jeg ikke misunder alle de valgmuligheder de har I dag - det er mange ting man skal vide i så ung en alder. Men pøj pøj med det.

    SvarSlet
  6. Hej Anita. Ja matematik på B-niveau skal hun have. Hun taler nemlig lidt om fysioterapeut og der kræves B-niveau. Der er bestemt mange muligheder og heldigvis kan man jo supplere med nogle fag, hvis man ikke kan komme ind på drømmestudiet. Det er jo svært at vide hvad fremtiden bringer når man kun er 15 år.

    Kh Mette

    SvarSlet
  7. Det gør det bestemt ikke nemmere at vælge når der er så mange retninger at vælge imellem. Men ved hun ikke hvad det er hun gerne vil i den sidste ende, vil jeg foreslå hun vælger den bredeste retning. Så står flere muligheder åbne :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...